برای متوقف کردن موج مکاتب وارداتی شبه معنوی، باید به طور گسترده به عرفان اسلامی پرداخت

مولف کتاب "دین پژوهی فلسفی"حجت الاسلام کبیر عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران اظهار داشت: پتانسیل عرفان در اسلام در درجه ای بالا قرار دارد و می توان این آموزه های خام را در قالب تولیداتی همچون فیلم سینمایی، هنر و ... که زبانی جذاب برای تمامی اقشار جامعه به ویژه جوان ها است، ارائه داد و ترویج کرد.برای مثال ما عرفان امام خمینی (ره)، صحیفه سجادیه، مولوی، ابن عربی، سید حیدر آملی، عطار، سنایی، حافظ و ... داریم اما کجا دیده و مشاهده کرده ایم که این منابع اصیل و خام به صورت تولیداتی جذاب آماده شود و در اختیار جوانان قرار بگیرد؟!

امروز در کشورهایی همچون آلمان، سوییس و سوئد عرفان ناب اسلامی تدریس می شود اما ما از آن غافل هستیم، چرا باید عرفان فوق العاده خود را ندیده بگیریم و در پی کسب همین عرفانی که در اختیار ماست از دانشگاه های خارج از کشور باشیم!

آموزه های عرفانی ما به اندازه ناب و خالص و درخور توجه است که هانری کُربَن فیلسوف فرانسوی با اشاره به عرفان سید حیدر آملی بیان می کند عرفان سید حیدر غنی ترین عرفان شیعه است که مخفی و متروک مانده است!

 از سوی دیگر در دانشگاه آکسفورد انگلستان ده ها واحد درسی در خصوص عرفان اسلامی تدریس می شود اما حوزه ها و دانشگاه های ما تنها بین 3 تا 15 درصد آموزه های خود را به این امر اختصاص داده اند و این جای تعجب دارد.

 عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: وقتی ما صحنه را خالی گذاشته و برای افراد جامعه به ویژه جوان ها دستاورد و تولیدات جذاب عرفانی نداریم، این مساله موجب می شود آن ها به سراغ عرفان های کاذب همچون عرفان سرخپوستی، حلقه، کیهانی و ... رفته و زمینه انحراف آن ها فراهم شود؛ بنابراین ما به هنر و عشق در این زمینه نیاز داریم و نباید از این امر غافل بمانیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر