نظر آیت الله خمینی درباره گرامیداشت "سالکان واصل که جامع بین ظاهر و باطن اند"

رد اوهام و خرافات مدعیان تصوف و صوفیان عوام، و اثبات مقامات سالکان الی الله از زبان آیت الله جوادی آملی به نقل از آیت الله روح الله خمینی
همه میدانند که باطنگرایی مستلزم سلوک در مسالک طریقت بنا برقانون شریعت مستخرج از تعالیم قرآن مجید است، و بسیاری کسان بوده و هستند و خواهند بود که غرقه در بیابانهای خرافات، در اوهام باطل سیر میکنند و در خیالات خود، خود را واصل و به اصطلاح کامل میپندارند و با تشبّه ظاهری به اهل طریقت، اسباب طعنهء طعنه جویان به سالکان حقیقی میگردند. این قبیل افراد که تعدادشان کم نیست مانند همان مشتبّهان به متقیدان به شریعت هستند که در عین اقامه نماز و حفظ ظواهر دست اختلاسشان از آستین بیرون و در کیسه بیت المال سرگرم دخل و تصرف است! مولانا مانند سایر ارباب تصوف و عرفان -همانند حافظ و سعدی و عطار و ...- در باره صوفی نمایان قلابی میفرماید:
از هزاران شخص یک تن صوفی اند           مابقی در سایهء او می زیند
و در کتاب مرصاد العباد من المبداء الی المعاد از شیخ نجم الدین رازی - دایه- این رباعی عمیق ثبت شده است:
پوشیده مرقع اند از این خامی چند            بگرفته ز طامات الف لامی چند
نارفته ره صدق و صفا گامی چند                بدنام کنندهء نکونامی چند
در همین زمینه آیت الله جوادی آملی در کلاس اخلاق  به نقل از آیت الله روح الله خمینی در رد اوهام و خرافات مدعیان تصوف و صوفیان عوام  و اثبات مقامات سالکان الی الله  میگویند:

كيفيت استنباط اسرار نماز از ظواهر احكام و آداب و شرايط و اجزا و اركان و مقدمات و تعقيبات آن، نشان مي‌دهد، تنها راه نيل به راز نماز، حفظ ظواهر آن است بدون تحجّر و جمود، زيرا ترك ظاهر انحراف از راه مستقيم است، و تحجر بر آن مايه خمود...  حضرت امامِ - آیت الله روح الله خمینی- در "تعليقه بر شرح فصوص " چنين مي‌فرمايند: «طريقت و حقيقت جز از راه شريعت حاصل نخواهند شد، زيرا ظاهر راه باطن است...؛ كسي كه چنين مي‌بيند كه با انجام تكليف‌هاي الهي باطن براي او حاصل نشد، بداند كه ظاهر را درست انجام نداد و كسي كه بخواهد به باطن برسد بدون راه ظاهر، مانند برخي از صوفيان عوام، او هيچ دليلي از طرف خداوند ندارد».1
و درباره گرامي‌داشت سالكان واصل كه جامع بين ظاهر و باطن‌اند، در كتاب سر الصلاة چنين مي‌فرمايند: «از امور مهمه‌اي كه تنبه به آن لازم است...، آن است كه اگر كلامي از بعض علماي نفس و اهل معرفت ديدند...، بدون حجّت شرعي رمي به فساد... نكنند، و گمان نكنند، هر كس اسم از... مقامات اوليا... برد، صوفي است يا مروّج دعاوي صوفيه است...؛ به جان دوست قسم، كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است».2

1.تعليقه حضرت امام بر شرح فصوص قيصري، ص201.
2.سرّ الصلوة، ص 29.
منبع: سایت موسوم به "صوفی.نت"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر