اگر معاونان تهذیب معنویت، ادب و اخلاق را رعایت نکنند چگونه انتظار تأثیرپذیری طلاب را دارند؟

آخوندی به اسم مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در اظهاراتی در نشست هم اندیشی معاونان تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه استان آذربایجان غربی - به ارائه راهکار و رهنمود پرداخت و گفت: معاونان تهذیب در حوزه های علمیه به طلاب جوان در خصوص "عرفانهای نوظهور" هشدار بدهند، و با ارائه یک برنامه فکری و معنوی به آنها گوشزد کنند که دنباله رو سخنان هر شخصی نباشند!!

اظهارات این ملای حکومتی، نشان از عمق نفوذ عرفان و تصوف به جهان بینی طلبه های معنویت گرا و جستجوگر معرفت میدهد، امری که هراس مدیران حوزه ها را نسبت به حفظ سلطه خود بر افکار و عقاید طلاب برانگیخته است.

به گزارش فرقه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در نشست هم اندیشی معاونان تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه استان مسأله تهذیب و اخلاق را نیازمند تخصص دانست و افزود: افرادی کمی پیدا می شود که به طلبه ها برنامه دهد و به مشکلات رسیدگی کند.

وی کمبود استاد اخلاق در حوزه های علمیه را یادآور شد و گفت: این امر باعث شده است که در حوزه های علمیه به حداقل ها بسنده شود که هم بی نصیب و محروم نشویم و از طرف دیگر هم مشکلات در این حوزه ها زیاد نشود.البته در طول سال از اساتید اخلاق شهرهای دیگر دعوت می شود ولی این زود گذر است و شاید تاثیر گذار نباشد. معاونان تهذیب در حوزه های علمیه به جوانان توصیه های لازم را در زمینه بحث های خرافی و عرفان های نو ظهور داشته باشند و با ارائه یک برنامه ی فکری و معنوی به جوانان گوشزد زد کنند که پیگیر سخنان هر شخصی نباشند.

امام جمعه ارومیه مسأله دوم را بحث رعایت محرمات و واجبات در بین طلاب خواند و گفت: با توجه به خاطرات آیت الله بهجت در خصوص چگونگی کسب کرامات، ترک گناهان کوچک، اتقان عمل و محکم کردن عمل انجام شده با توجه به نماز، روزه، دعاها و زیارت معصومان (ع) و توجه به مستحبات و مکروهات مورد تأکید قرار گرفته است. توجه به نماز اول وقت و نماز جماعت، قرائت قرآن و خواندن نماز شب را از راه های تقرب الهی است. برای تأثیرگذاری باید تهذیب اخلاقی را از خودمان آغاز کنیم اگر معاونان تهذیب معنویت، ادب و اخلاق را رعایت نکنند چگونه انتظار تأثیرپذیری طلاب را دارند.

وی لباس روحانیت را مقدس خواند و گفت: به عنوان یک مسؤول روحانی باید بیش از سایر مدیران و مسؤولان به بحث تهذیب و اخلاق بپردازید چراکه رسالت سنگینی بر عهده شماست. / رسا

در همین حال به گزارش فرقه نیوز، فرماندار رفسنجان حمید ملانوری ظهر شنبه در آیین زنگ کتاب که در دبیرستان مطهری رفسنجان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شاخص های ارزیابی پیشرفت جامعه بحث کتاب و کتابخوانی است و مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن دغدغه دارند و بارها تذکر داده اند که دوست داریم کتابخوانی در جامعه نهادینه شود.توسعه و پیشرفت جامعه در گرو توجه به کتاب و دانش است، امروزه از کتب علمایی مانند شهید مطهری بهره می گیریم و اگر جامعه اهل مطالعه باشد، زنده و رو به رشد خواهد شد.جهل و نادانی در همه دوران ها وجود داشته است و امروز نیز با این همه پیشرفت عده ای در جاهلیت بسر می برند که علت آن در مطالعه نکردن است.اصل علم برای توسعه و پیشرفت است و ماهواره و شبکه های اجتماعی باید در خدمت بشر قرار گیرند.

ملانوری سپس دانش آموزان را مورد خطاب قرار داد و گفت: اگر بخواهید مفید و ارزشمند باشید، نباید به کتب درسی و ساعات کلاسی بسنده کنید؛ بلکه مطالعه غیر درسی را باید به فرهنگ و عادت خود تبدیل کنید.اگر جامعه ای خود و نیازهایش را درک کند و وظیفه و جایگاهش را بشناسد و نقش خود را برای پیشرفت بداند، نیازی به کمک دیگران ندارد. امروزه فرقه ها و عرفان های نوظهور بسیاری مانند قارچ در جامعه رشد یافته اند که راه نجات انسان در مقابل آن ها مطالعه و شناخت است که در اینجا نقش کتاب را در پاسخ به ابهامات، مشاهده می کنید.

ملانوری ابراز امیدواری کرد: در سایه همدلی و حضور انسان های فعال در جامعه، شاهد تحول در بحث مطالعه باشیم. / مهر

از سوی دیگر با انتشار دو مبحث، زیر عنوان بررسی تطبیقی سیره صوفیه گنابادی با آیات قرآنی سایت تکفیری فرقه نیوز ، رطب و یابس را به هم بافته و نتیجه گیریهای بیمورد نموده که در زیر به آن ارجاع داده میشود:

بخش اول

فرقه نیوز-بخش صوفیه و دراویش، چندی پیش تجمعاتی غیر قانونی توسط تعدادی از اعضاء فرقه سیاسی صوفیه گنابادی صورت گرفت که ناشی از روش غلط این فرقه در تعامل و برخورد با اعضاء و همچنین نظام می باشد.

در این سطور با عنایت به آیات شریفه قرآن به بررسی گوشه ای از این سیره و روش غلط می پردازیم تا شاید باعث آگاهی اعضای این فرقه گردد.

در این نوشتار به بررسی آیه 104 سوره مبارکه بقره می پردازیم که می فرماید:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ أَليمٌ

هان، اى مؤمنان، [به پيامبر (ص)] مگوييد: «راعِنا» [رعايتمان كن‏] بگوييد: «انْظُرْنا» [به ما بنگر] و گوش فرا داريد؛ كافران عذاب دردآورى دارند.

برخى از مسلمانان براى اينكه سخنان پيامبر را خوب درك كنند، درخواست مى‏كردند كه آن حضرت با تأنّى و رعايت حال آنان سخن بگويد. اين تقاضا را با كلمه‏ «راعِنا» مى‏گفتند. يعنى مراعاتمان كن. ولى چون اين تعبير توسط يهود مورد سوء استفاده قرار گرفت آيه نازل شد كه بجاى‏ «راعِنا» بگوييد: «انْظُرْنا» تا دشمن سوء استفاده نكند.

کمترین دریافت و پیام از این آیه شریفه این است که: مسلمان باید توجّه به انعكاس حرف‏های خود داشته باشد. «لا تَقُولُوا راعِنا...» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند، ولى بايد بازتاب آنرا نيز در نظر داشته باشند.

همچنین پیام این آیه توجه به این مسئله است که دشمن، تمام حركات وحتّى كلمات ما را زير نظر دارد و از هر فرصتى كه بتواند مى‏خواهد بهره برده وضربه بزند. همانگونه که در آیه 102 سوره مبارکه نساء نیز به آن اشاره شده است.

همچنین به عنایت به عبارت «قُولُوا انْظُرْنا» اسلام، به انتخاب واژه‏هاى مناسب، بيان سنجيده ونحوه‏ى طرح و ارائه صحیح مطلب توجّه دارد.

با عنایت به مطالب بالا به سادگی می توان قضاوت کرد که آیا اعمالی همچون تجمعات و اعتراضات غیرقانونی این گروه از منظر دین چه حکمی دارد؟

با توجه به توضیحات ذیل عبارت «لا تَقُولُوا راعِنا...» به راحتی و بدون هیچ زحمتی می توان دریافت که حتی برفرض صحت ادعاهای این فرقه! روش ارائه و بیان این ادعا کاملا مخالف نص صریح قرآن می باشد.

و کلام آخر اینکه با دقت در فرمایش صریح قرآن آن هم در این زمان و شرایط کنونی که دشمن از هر زمانی بیشتر در پی ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامی ایران می باشد روشن ترین موضوع راه بستن بر بهانه جویی دشمن و ناکام گذاشتن دشمن است نه خوراک دهی به دشمنان انقلاب و اسلام.

بخش دوم

فرقه نیوز-بخش صوفیه و دراویش، همواره در هر دوره تاریخی عده ای وجود داشته اند که برای رسیدن به اهداف خود، مبانی و مباحث دینی را براساس میل و برداشت خود تعریف کرده و خود را مرد دین و مراد و مرشد دینداران و دین خواهان خوانده اند. اما آیا به صرف ادعا می توان کسی را مرد دین و انسانی دینی و شریعت مدار شناخت یا برای شناخت این موضوع نیاز به شاخصه های یقینی و درست داریم؟

یقینا هر انسان مسلمان و متدینی می داند که در اسلام اولین خط کش و مقیاس برای بررسی صحت هر ادعایی قرآن کریم می باشد. و با بررسی و تطبیق قرآن و معیارهای قرآن و پس از آن اهل بیت علیهم السلام می توان راه را از بیراهه تشخیص داد.

قرآن کریم در آیه 51 از سوره مبارکه کهف می فرماید: وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً

در تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 268 می خوانیم که به حضرت على عليه السلام گفتند: تا استقرار يافتن حكومتت، معاويه را بر امارت ثابت نگهدار و پس از قدرت يافتن، او را كنار بگذار!

حضرت در جواب آنان فرمود: «ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً»

کمترین پیامی که هر انسان صاحب عقلی می تواند از این آیه و روایت برداشت کند این است که: آنانكه در راه و مسیر خدايند، نبايد از منحرفان كمك بگيرند و بايد استقلال سياسى و اقتصادى خود را حفظ كنند.

این مضمون در آیه‏ ى 28 آل‏ عمران با تاکید و انتقاد شدید از دوست و سرپرست گرفتن کفّار بیان شده است، آنجا که می فرماید:

الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْکافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً

در صدر اسلام، منافقان با یهود مدینه و مشرکان مکّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شکست خوردند، آنها ضررى نبینند و جایگاه خود را از دست ندهند. عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمه‏ى عزّت یا علم است یا قدرت، و دیگران از علم و قدرت بى‏بهره‏اند. در مناجات شعبانیّه مى‏خوانیم: «الهى بیدک لا بید غیرک زیادتى و نقصى» خداوندا! زیادى و یا کاستى من تنها در دست توست، نه در دست دیگرى.



با توجه به آیات و مطالب فوق قرآن اعلام می کند:

1. عزّت را در وابستگى به کفّار جستن، خصلتى منافقانه است.

2.کفّار، حقّ سرپرستى مؤمنان را ندارند و مؤمنان نیز نباید ننگ سلطه‏ى کفّار را بپذیرند.

3.در سیاست خارجى، به جاى گسترش روابط با کشورهاى کفر، در فکر برقرارى روابط با کشورهاى اسلامى باشیم.



حال بنگریم با این فرمان الهی به همه مسلمانان که عزت خود را در همه شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى و فرهنگى و سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، زیرا هر روز که منافع آنها اقتضا کند فورا صمیمى‏ترین متحدان خود را رها کرده و به سراغ کار خویش مى‏روند که گویى هرگز با هم آشنایى نداشتند، چنانکه تاریخ معاصر شاهد بسیار گویاى این واقعیت است! روش صوفیه در طول تاریخ چگونه بوده است؟

درباره بزرگ صوفیه بخوانید که در تحفة الاخیار، صفحه 33 و همچنین در تذکرة الاولیای عطار، صفحه20 این گونه نوشته اند که حسن بن ابی الحسن یسار معروف به ابو سعید حسن بصری از دوستان خاص و مقربان درگاه حجّاج بن یوسف ثقفی بوده است.

در روضات الجنات، جلد 3 صفحه 251 می نویسد حسن بصری 90 سال عمر کرد و روزگار پنج تن از ائمه اطهار (سلام الله علیهم) را درک نمود؛ اما به نزد هیچ کدام از آنها نرفت. و نیز در صفحه 252 همان کتاب می خوانیم حسن بصری با آنکه واقعه ی کربلا را درک نمود؛ اما از یاری حضرت ابی عبدالله (سلام الله علیه) خودداری کرد.

ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه جلد 4 صفحه 95 درباره بزرگ صوفیه می نویسد: در جنگ جمل به یاری امیرالمؤمنین علیه الاسلام نرفت و درباره ی آن حضرت چنین می گوید: اگر علی بن ابی طالب علیه السلام در مدینه سکوت اختیار می کرد و به خوردن خرماهای بی ارزش قناعت می کرد برای او بهتر بود تا با مردم بصره جنگ نماید. همچنین به آن حضرت می گوید: «ای علی! تو در ریختن خون مردم اسراف کردی و بسیاری از مسلمانان را به کشتن دادی.» امیر المؤمنین علیه السلام نیز او را نفرین نمود در اثر آن نفرین تا زنده بود عبوس و محزون بود.

این چند سطر بیانی بود از شیوه تعامل شاخص صوفیه حسن بصری. اما امروز نیز شاهدیم که فرق صوفیه دست به دامن کفار شده اند تا شاید اینگونه بتوانند برای خود کسب آبرویی نمایند و از این نمد برای خود کلاهی دست و پا کنند

برای اثبات این مطلب کافی است ببینیم امروز بزرگ اویسیه در کدام کشور و مشغول چه کاری است و یا در ایران عزیز صوفیان گنابادی چگونه دست به دامن انگلیس و آمریکا و فرانسه شده و در رسانه های آنها چه سیاه نمایی بر علیه ایران اسلامی می نمایند. ببینیم که چگونه دست به دامن مدافع همجنس بازی همچون احمد شهید شده و....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر