نگاهی به چگونگی تاسیس انجمن مرموز و مشکوک حجتیه و نقش ساواک در تکوین آن

 انجمن حجتیّه ابزاری برای ساواک بود
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم. والفَجر. و لَیالٍ عَشر. والشَّفعِ و الوَتر. والَیلِ اِذا یَسر. هَل فی ذلک قَسَمٌ لِذی حِجر. اَلَم تَرَ کَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعاد. اِرَمَ ذاتِ العِماد. التی لَم یُخلَق مِثلُها فی البِلاد. وَ ثمودُ الذین جابوا الصَّخرَ بِالواد. وَ فِرعونَ ذِی الاَوتاد. الذینَ طَغَوا فِی البِلاد. فَاَکثَروا فیها الفَساد. فَصَبَّ علیهم رَبُّکَ سَوطَ عذاب. اِنَّ رَبَکَ لَبِالمِرصاد.
یعنی: به نام خداوند بخشنده ی مهربان. سوگند به سپیده دم. و به شب های ده گانه. و به زوج و فرد. و به شب، هنگامی که به طرف صبح سِیر می کند. آیا در این امور سوگندی برای صاحب خرد هست؟(آری برای کسی که از شرافت و اسرار این امور آگاه باشد سوگند هست). آیا با چشم دل ندیدی و ندانستی که پروردگار تو با قوم عاد چگونه رفتار کرد؟ با اهالی اِرَم که دارای قصرهای مرتفع، و ستون های برافراشته و انسان های بلند قامت بودند. شهری که مانندش در میان شهرها (به دست بشر) آفریده نشده بود. و با ثمود، آنها که صخره ها را در آن وادی می بریدند و ساختمان می ساختند. و با فرعون دارای سپاهیان نیرومند، یا دارای میخ ها(یی که برای خیمه ها و برای شکنجه ی محکومان آماده کرده بود.) همان ها که در شهرها طغیان کردند. و در آنها فساد بسیاری به راه انداختند. پس پروردگارت بر سر آنها تازیانه ی عذاب های گوناگون فرو ریخت. حقاً که پروردگار تو در کمین گاه است
 در طول تاریخ نهضتهای آزادیخواهانه مردم شریف ایران،   متأسفانه افراد و گروه هایی نیز بودند که برای رژیم  پهلوی نه تنها رعب آفرین نبودند، بلکه گاهی مفید نیز واقع می شدند. شیخ محمود حلبی و گروه تحت امرش مصداق این دسته از افراد هستند. چرا که آنگونه که شایسته ی یک تشکیلات گسترده ی اسلامی همچون انجمن حجتیّه بود، هیچگاه برای رژیم شاه خطرآفرین نشدند. اسنادی اثبات کننده ی این ادّعاست که فعالیّت های به اصطلاح  "ضدّبهائیّت انجمن حجتیّه" به گونه ای نبوده که رژیم پهلوی نسبت به آنان خوفی داشته و احساس خطری بکند. یکی از این اسناد به دست خط پرویز ثابتی(مدیر کلّ اداره سوّم و رئیس امنیّت داخلی ساواک) است که آن را در تیرماه سال1357 نوشته است. در این سند آمده است:« برای تشکیل انجمن های ضد بهائی گری ممنوعیتی در بین نیست اما از آنجا که سوابق نشان می دهد در چنین انجمن هایی عناصر منحرف و به ویژه اعضاء گروه تروریست به اصطلاح مجاهدین خلق در گذشته نفوذهایی نموده و سبب انحراف بعضی از شرکت کنندگان  در انجمن های مذکور شده اند مراقبت های دقیق و کسب از کیفیت انجمن های مورد بحث ضروری ضمن تماس با سازمان های انتظامی منطقه از ایجاد موانع غیرمعقول جلوگیری و مراقبت های همه جانبه معمول و نتیجه اعلام [شود].»[2]
 
 
منظور "ثابتی" از عبارت" تشکیل انجمن های ضد بهائی گری"  ثابتی همان تشکیل جلسات انجمن حجتیه میباشد، چرا که این گروه از دیرباز به انجمن ضدّبهائیّت معروف بودند. از طرفی ثابتی در اسناد دیگری نیز از انجمن حجتیّه با عناوینی همچون"انجمن مبارزه با بهائیّت" یاد کرده است. از سوی دیگر نیز در آن مقطع زمانی که انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده بود، اکثریّت قریب به اتفاق متدیّنینی که دغدغه ی مبارزه داشتند، به مبارزه با رژیم شاه روی آورده بودند. حتی ریزش اعضای انجمن حجتیّه نیز به بیشترین حدّ خود رسیده بود چرا که در حالی که شعار"مرگ برشاه" کشور را فرا گرفته بود، از جانب سران این انجمن، موضعی در برابر شاه گرفته نمی شد.  در آن زمان انجمن حجتیّه به قویترین و با سابقه ترین تشکّل مبارزه با بهائیّت معروف بود و کسانی که چنین انگیزه ای داشتند، به جای این که بخواهند انجمن دیگری تشکیل دهند اغلب خود عضو این گروه می شدند. درضمن انجمن حجتیه نیز به دلیل آن که خود را متخصّص در مبارزه با بهائیّت می دانست، معتقد بود کلیّه کسانی که چنین هدفی دارند باید از طریق انجمن حجتیّه اقدام نمایند. وامّا چند نکته:
 
اول- تاریخ این سند مربوط به هفت ماه قبل از پیروزی انقلاب می شود. یعنی در زمانی که نهضت در حال اوج گرفتن است و قیام های چهلمی یکی پس از دیگری آغاز می شود، ساواک همچنان از جانب انجمن حجتیّه احساس خطر ننموده است. این مسئله که از عملکرد منفی انجمن در آن شرایط حکایت می کند، ادّعای سران انجمن را مبنی بر همگامی با نهضت، به کلّی زیرسئوال می برد. برخی همچون آیت الله طالقانی در آغاز نهضت و در اوج خفقان و پس از شنیدن محکوم شدن به 10 سال حبس، چنان می خروشند و برخی دیگر نیز تا آخرین ماه های عمر رژیم منحوس پهلوی، همچنان ساکت و بلکه برای طول عمرش مفیدند.
 
دوم- سیاست "عدم دخالت در سیاست" انجمنی ها، آنقدر برای عوامل رژیم مفید بوده است که ثابتی بهایی، نگران انحراف اعضای انجمن شده و می نویسد:«از آنجا که سوابق نشان می دهد در چنین انجمن هایی عناصر منحرف و به ویژه اعضاء گروه تروریست به اصطلاح مجاهدین خلق در گذشته نفوذهایی نموده و سبب انحراف بعضی از شرکت کنندگان  در انجمن های مذکور شده اند.» و حتی در راستای ادامه فعالیّت انجمن، دستور جلوگیری از"ایجاد موانع غیر معقول" را صادر می کند. آیا باز هم نمی توان مدّعی شد که انجمن حجتیّه تبدیل به ابزاری برای ساواک شده بود؟
 
سوم- همانگونه که ثابتی به درستی اشاره می کند، مبارزین و انقلابیون، از جانب گروه های مختلف در انجمن حجتیّه نفوذ می کردند. این عمل حداقل دو هدف را به دنبال داشت:1- جذب اعضای انجمن و سوق دادن آنها به سمت مبارزه.2- پوششی برای فریب ساواک، چرا که ساواک نسبت به اعضای انجمن حجتیه سختگیری چندانی نمی کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر